beursgenoteerde e-commerce ondernemingen

E-commerce blijft innoveren

Auteur:

De groei van e-commerce ofwel online shopping is onstuitbaar. Bij de top-10 van ’s werelds grootste bedrijven qua beurswaarde vinden we inmiddels twee online shopping-giganten. Het Amerikaanse Amazon en het Chinese Alibaba. In relatief korte tijd groeiden ze zo explosief, dat ze dus tot de grootste bedrijven ter wereld gingen horen. En de wereldwijde groei van e-commerce is nog lang niet ten einde. Volgens gerenommeerde onderzoeksbureaus blijft die hoog de komende jaren: gemiddeld per jaar ruim 18%. Ook door steeds te innoveren zien de beste online shopping-bedrijven kans steeds meer klanten voor zich te winnen. Hieronder een greep uit die innovaties.

  • Soms willen klanten hun gekochte product retour zenden. Er wordt geëxperimenteerd met onbemande kluizen, met codes. Waarin je niet alleen gekochte producten kunt ophalen, maar ook de retouren kunt plaatsen.
     
  • Er zijn ook steeds meer oplossingen met virtual reality en augmented reality voor het online ‘passen van kleding’. Zoals de app Pictofi. Hiermee heeft het Duitse bedrijf Reactive Reality een virtueel pashok gecreëerd waarmee de gebruiker kan zien hoe kleding haar of hem staat; op basis van een geüploade foto van de gebruiker.
     
  • Bezorging van goederen is een belangrijk onderdeel van het online shopping-proces. Zo wordt er geëxperimenteerd met het bezorgen van pakketjes met drones. Voor nog snellere bezorging of bezorging op moeilijk toegankelijke plekken.
     
  • Amazon kocht onlangs slimme deurbellenmaker Ring. Via het mobieltje kan een klant dan ook desgewenst op afstand de bezorger toestemming geven zijn deur te openen met behulp van Amazon Key.
     
  • Je ziet steeds vaker dat het consumenten naar de zin wordt gemaakt met snelle levering. Vaak ook met het concept: vandaag besteld, vandaag bezorgd. 
     
  • Amazon en Google introduceren slimme apparaatjes – Amazon Echo Show en Google Assistent – waarmee de online shopper heel makkelijk met spraakcommando’s goederen kan bestellen.
     
  • Steeds vaker kiezen de bekendste en grootste online shoppingbedrijven ook voor – een beperkt aantal – fysieke winkels. Om op die wijze meer service te bieden. Maar ook om, zoals Amazon in zijn boekwinkels doet, met sensoren en camera’s, weer meer te leren van het proces dat tot aankoop leidt. 

 

Online shopping in Nederland

De e-commerce omzet in Nederland bedroeg over het afgelopen jaar circa € 22,5 miljard. Voor dit jaar wordt een groei van 18,5% verwacht. Waarbij sommige segmenten nog veel harder groeien. Zo wordt verwacht dat supermarkten dit jaar online een omzetstijging van 30% tegemoet gaan zien. 

Ook in ons land wordt volop geïnnoveerd met online shopping. Zo opent bijvoorbeeld een van de snelgroeiende webwinkels van ons land, Coolblue, net als Amazon fysieke winkels, om klanten nog meer service te bieden. Maar ook om weer meer te leren van wat klanten willen. Heel veel e-commerce bedrijven zijn pure prijsvechters. Maar Coolblue is het tegenovergestelde van een pure prijsvechter. Het bedrijf richt zich op een optimale service en klantbeleving. En daar zijn ze zeer succesvol mee. Veel van de winst wordt geïnvesteerd in innovaties.    

Big data voor online winkels

Zo gebruikt Coolblue bijvoorbeeld big data heel gericht om wensen van klanten nog beter in kaart te brengen. Zo ontdekte het bedrijf dat klanten bijzondere specificaties voor hun laptops heel prettig zouden vinden. Coolblue onderhandelde met producenten en liet exclusief laptops bouwen met die door klanten gewenste specificaties. Zelfs Apple ging voor de bijl en produceerde een MacBook, helemaal naar die gewenste specificaties, voor Coolblue. Apple was volgens Coolblue-baas Pieter Zwart hoogst verbaasd dat Coolblue die specifieke wensen van klanten had weten te achterhalen.

HAL, een van de beste beleggers ter wereld

Opvallend is dat het Nederlandse beursgenoteerde HAL een fors belang van circa 30% heeft in Coolblue. Opvallend omdat HAL, dat belangen neemt in al dan niet beursgenoteerde bedrijven, bekend staat als traditionele belegger. Met belangen in de ‘oude economie’, zoals opticienketens en bedrijven die ondersteunend zijn in de oliesector. Maar HAL, qua prestaties door de jaren heen een van de beste beleggers ter wereld, ziet ook dat je als belegger de technologische revolutie, met ontwikkelingen als e-commerce en big data, niet kan negeren, niet wil missen. Omdat daar kansen liggen. 

Beursgenoteerde e-commerce bedrijven

Coolblue is – nog –  niet beursgenoteerd. Maar online shopping giganten als Amazon, Alibaba en Zalando wel degelijk. Samen met 27 andere beursgenoteerde bedrijven maken deze drie ondernemingen deel uit van de Trend Online Shopping.