Beleggen in gezonde voeding

Gezond eten, ook lekker voor beleggers

Auteur:

De markt voor duurzaam geproduceerde voeding groeit al jarenlang stormachtig. Steeds meer consumenten gaan bewuster met voeding om en zij kiezen daarom steeds vaker voor ‘eerlijke producten’: duurzamer geproduceerd, liefst fair trade. De trend gezond eten wordt in de westerse wereld iets om rekening mee te houden. Ook voor beleggers.

In de Randstad is de snel groeiende Nederlandse supermarktketen Marqt een duidelijk voorbeeld van het feit dat de trend gezond eten steeds meer consumenten aanspreekt. Marqt verkoopt kleinschaliger en eerlijker geproduceerd voedsel. Marqt heeft bij lange na nog niet de omvang van de Albert Heijn-keten. Maar bij Albert Heijn en andere bedrijven in de voedselbranche worden ze wel nerveuzer. Want de groep consumenten die voor biologisch en fair trade-voeding kiest, groeit hard.

McDonald’s

En bij de Amerikaanse hamburgerketen McDonald’s maken ze zich werkelijk grote zorgen. De zogeheten millennials, jongeren tot dertig jaar, kiezen massaal voor nieuwere ketens, die gezonder en duurzamer geproduceerd voedsel bieden. Zoals Chipotle Mexican Grill, dat gigantisch in koers steeg in de afgelopen jaren.

Kansen die deze trend biedt voor beleggers

Als belegger is gezond eten een trend die kansen biedt. Want voedingsbedrijven die inzetten op deze trend hebben het tij mee. Het Nederlandse voedingsconcern Wessanen bijvoorbeeld zet nu volledig in op biologische voeding. Wessanen berekende onlangs dat de markt voor duurzame voeding, zoals biologisch en fair trade, jaarlijks met 5-6% groeit en zal blijven groeien. Wessanen deed het de afgelopen drie jaar heel goed op de beurs, met een koerswinst van circa 165%!

Unilever en Nestlé

En er zijn meer Europese beursgenoteerde voedingsconcerns die weten dat het verstandig is om de trend gezond en ‘eerlijk’ eten te volgen. Bij levensmiddelenconcern Unilever stak topman Paul Polman zijn nek uit met de toezegging dat Unilever in 2020 alle voedingsingrediënten uit duurzame landbouw haalt. De Zwitserse voedingsmiddelengigant Nestlé zit op hetzelfde spoor. Beleggers in deze ondernemingen konden ook een behoorlijke koerswinst boeken in de afgelopen jaren: het aandeel Unilever steeg de afgelopen drie jaar 45% in koers, Nestlé 34%.

Fijn voor beleggers

Maar dat haalt het niet bij de rendementen van sommige beursgenoteerde ondernemingen die zich al helemaal richten op duurzame voeding. De koers van het Deense Chr. Hansen, dat onder meer biologische voedingsingrediënten produceert (zoals probiotica voor in gezonde zuiveldrankjes), steeg de afgelopen drie jaar met 124%. Amerikaanse ondernemingen als Hain Celestial (‘organic food’ en verantwoorde personal care-producten) en Keurig Green Mountain (fair trade-koffie) deden het zelfs nog beter in de afgelopen drie jaar: respectievelijk +268% en +204%. Lekker en gezond eten kan dus ook lucratief zijn! Trend Invest onderzoekt momenteel de mogelijkheden om de trend gezond eten aan te bieden bij beleggers.

Trend Invest is als beleggingsonderneming geregistreerd bij de Autoriteit Financiële Markten in Amsterdam. Alle informatie van Trend Invest over rendementen, kosten en risico’s vindt u op www.trendinvest.nl. Maar u kunt natuurlijk ook even bellen met onze helpdesk: 020 522 20 70.