aandelen online shopping

Tijd voor kerstinkopen

Auteur:

Kerst, nu al!? Ik begrijp dat u uw wenkbrauwen optrekt. We zitten immers nog midden in de zomer. Toch denk ik dat het nu al een mooi moment kan zijn voor uw eerste kerstinkopen. Wat die eerste kerstinkopen dan kunnen zijn, daar kom ik verderop op terug.

Eerst meer over winkelen en in het bijzonder online winkelen. Het comfort dat online shopping ons inmiddels biedt, is voor steeds meer consumenten onweerstaanbaar. Online is immers het breedste aanbod te vinden. Je kan in alle rust vanaf de bank dat aanbod en de prijzen vergelijken en een goede keuze maken. En de bezorging is inmiddels ook geweldig geregeld. De service die je als online winkelende consument ervaart is eigenlijk optimaal. 

Amazon, Alibaba en Zalando

Aan de andere kant van het spectrum staan bedrijven als het Amerikaanse Amazon, het Chinese Alibaba en Zalando uit Duitsland. Die bedrijven doen er alles aan om de consument die optimale ervaring te bieden. En door de steeds betere analyse van een overvloed aan online data weten ze ook steeds beter wie je waarmee en wanneer het beste kunt benaderen. Dat voorkomt irritaties en geeft daarentegen juist steeds meer tevredenheid.(I)

Hogere winsten online shopping

Die voortdurende verbeteringen van het gehele online shopping-model leiden tot steeds hogere omzetten, betere marges en hogere winsten. Vooral nu de belangrijkste online shopping-bedrijven niet al hun geld meer in de verovering van marktaandeel hoeven te steken, nemen de winsten fors toe.

Analisten gaan ervan uit dat de marges en dus de winsten de komende jaren nog verder zullen aantrekken. Bovendien is de online shopping-markt nog lang niet uitgegroeid. Volgens de berekeningen van onderzoeksbureau eMarketer zullen de mondiale online verkopen tot en met 2019 met circa 115% stijgen.

Feestdagen kers op de taart voor online shopping-bedrijven

En dan kom ik nu, zoals aangekondigd, terug op die komende feestdagen. Eerst komt Singles' Day op 11 november in China, vervolgens Thanksgiving in de VS, Sinterklaas, Kerst. Die feestdagen zijn voor de online shopping-bedrijven de kers op de taart.

Vorig jaar boekte Alibaba een omzet van omgerekend 17,8 miljard dollar op Singles' Day, en dat was alweer 32% meer dan het jaar ervoor. Op Black Friday, de dag na Thanksgiving en het begin van de kerstverkopen in de VS, werd vorig jaar voor 3 miljard dollar online aan cadeaus gekocht. Ook een record dat, naar ik verwacht dit jaar, op 24 november, weer wordt gebroken. 

Eerste kerstaankoop: beste online shopping-aandelen

Daarom is het denk ik een mooi moment om nu al, circa 20 weken voor Kerst, breed gespreid in de beste online shopping-aandelen ter wereld te stappen: uw eerste kerstinkoop! U loopt daarmee op de muziek vooruit, voordat nieuwe recordverkopen rond de feestdagen de aandelen van online shopping-bedrijven weer hoger zetten. Grote kans dat deze aandelen straks opnieuw betere jaarrendementen laten zien dan beursindexen als de AEX. Dit was de afgelopen jaren telkens het geval.

(I) Deze beleggingsaanbevelingen zijn opgesteld door Robert Schuckink Kool, directeur bij Trend Invest. De heer Schuckink Kool heeft op het moment van publicatie geen eigen positie in de besproken fondsen. Overige meldingen inzake de Wet Marktmisbruik kunt u hier vinden.