technologie zelfrijdende auto's

Mysterieuze orders zelfrijdende auto’s

Auteur:

Na al in januari duizenden zelfrijdende auto’s bij Fiat Chrysler te hebben besteld, sloot Waymo onlangs een nieuwe deal met de autofabrikant: een order voor 62.000 stuks! Waymo is een dochterbedrijf van Google. Taxibedrijf Uber bestelde al eerder bij Volvo 24.000 zelfrijdende auto’s.

Waymo heeft recent ook nog 20.000 zelfrijdende Jaguars besteld. Eind dit jaar wil Waymo in de Amerikaanse staat Arizona al zelfrijdende taxi’s laten rondrijden. Maar dat zullen er in eerste instantie geen duizenden zijn. Eigenlijk weet niemand nog precies waarom Waymo tienduizenden zelfrijdende auto’s heeft besteld: het bedrijf doet daar geen uitspraken over.

Ongeluk zelfrijdende auto breed uitgemeten

Het is vooralsnog een mysterie. Hoe dan ook, de ontwikkelingen staan dus bepaald niet stil. Maar u heeft misschien vernomen dat er zorg ontstond door incidenten met zelfrijdende auto’s? Natuurlijk worden ongelukken ermee breed uitgemeten in de pers. Hoe naar ik die ongelukken ook vind, dit is natuurlijk wel van alle tijden, als er iets werkelijk nieuws wordt geïntroduceerd.

Om het een beetje flauw te zeggen: ook toen elektriciteit werd geïntroduceerd was er veel verzet en werd er gewezen naar incidenten. Zo ‘flauw’ is die vergelijking nou overigens ook weer niet. Want het is werkelijk een wetmatigheid: aanvankelijk instinctief verzet bij nieuwe ontwikkelingen.

Zelfrijdende auto maakt verkeer veel veiliger

Maar juist de zelfrijdende auto maakt verkeer oneindig veel veiliger. Ga maar na, momenteel zijn er jaarlijks circa 1,25 miljoen verkeersslachtoffers te betreuren!! Ik zet er voor de verandering eens een dubbel uitroepteken achter, want het is natuurlijk een gigantisch aantal. Dat was voor mij ook verrassend, die enorme aantallen verkeersdoden.

De zelfrijdende auto zal in ieder geval het aantal slachtoffers zeer drastisch reduceren. Een enorme zegen op zichzelf al uiteraard. Natuurlijk zal de zelfrijdende auto niet al de komende jaren in het centrum van Amsterdam gaan rijden. Het zal zich op natuurlijke wijze uitbreiden van zelfrijdende taxi’s in Arizona naar ‘treintjes’ van zelfrijdende vrachtwagens tussen logistieke centra, en dan verder. En zo zullen we de komende jaren stap voor stap wennen hieraan.

Geen files meer door zelfrijdende auto's

Over 20 jaar denken we zeer waarschijnlijk: o ja, er was verzet tegen die zelfrijdende auto, maar waarom ook weer? Want dan zullen we het de normaalste zaak van de wereld vinden dat door de zelfrijdende auto het vervoer veel efficiënter is geworden. En dat er veel en veel minder ongelukken zijn en verkeersdoden. En dat er nagenoeg geen files meer zijn, omdat ook dat probleem met de zelfrijdende auto zo goed als opgelost is.
Die voordelen zijn natuurlijk zo enorm dat er fors wordt ingezet op de zelfrijdende auto. Niet voor niets plakt een onderzoeksbureau als Variant Market Research daar groeicijfers van gemiddeld jaarlijks bijna 26%, tot 2022, aan vast. Die hoge groeiverwachtingen zullen meer dan waargemaakt worden. Daarvan ben ik overtuigd.

Robert Schuckink Kool, Trend Invest