Trend Online Shopping interessant voor beleggers

Online shopping groeit krachtig verder

Auteur:

De Trend Online Shopping is dit jaar een van de best presterende Trends, met een plus van 34%. Dat is ook niet verwonderlijk, want online shopping blijft fors groeien. Interessant is ook om fysieke retailers te vergelijken met online retailers.

Het Amerikaanse Wal-Mart is de grootste fysieke winkelketen ter wereld en het eveneens Amerikaanse Amazon een van de grootste internetwinkels op deze aarde. Als je de koersontwikkeling van deze ketens vergelijkt, wordt de kracht van online shopping aanschouwelijk. Sinds eind 2006 tot nu is de aandelenkoers van Wal-Mart met 24% gestegen. De koers van Amazon steeg in diezelfde periode met 1.486% naar ruim $ 600,– (na het bereiken van een all time high iets daarvoor van $ 629,83).

Zeer succesvol

Wal-Mart is wel degelijk een van de meest succesvolle retailers in de geschiedenis, maar de retailmarkt is definitief veranderd. De consument koopt steeds meer bij online retailers zoals Amazon. Het opmerkelijke succes van Amazon kan ook worden herleid tot een ander belangrijke economisch concept: consumentensoevereiniteit. En dat bieden online retailers als Amazon volop: de best mogelijke producten tegen de laagste prijzen met de beste service en de snelste levering. Bedrijven als Amazon behandelen hun klanten als koningen en koninginnen.

Forse groeiverwachtingen online shopping

Over de hele wereld neemt de omvang van online shopping rap toe. Zo zal de Europese e-commerce-omzet dit jaar met 18,4% stijgen. Toch is het aandeel van online shopping in de totale retailbestedingen dan nog steeds maar 8,4%. Er is dus nog veel ruimte voor verdere groei. Volgens de berekeningen van onderzoeksbureau eMarketer zullen de mondiale online verkopen tot en met 2017 met gemiddeld ruim 16% per jaar stijgen, naar een totale waarde dan van ruim € 1.800 miljard.

Trend Online Shopping(I)

In de Trend Online Shopping van Trend Invest zijn de mondiaal grootste en sterkste online retailers opgenomen. Naast Amazon onder meer het Duitse online modehuis Zalando en het Amerikaanse Netflix, dat garen spint bij de mondiaal toenemende behoefte om films en series online op afroep te kunnen bekijken. Maar ook postbedrijven, zoals het Nederlandse PostNL en het Amerikaanse Fedex, die profiteren van de groei van het pakketvervoer door online shopping, zijn in deze Trend opgenomen. In totaal gaat het om 29 aandelen.

Rendementen Trend Online Shopping(I)

De laatste 12 maanden is MonotaRo, een Japanse onderneming, die online onder meer motoronderdelen en handgereedschap verkoopt, de beste performer binnen de Trend, gevolgd door Amazon en Netflix. Het Argentijnse MercadoLibre, dat online veilingen faciliteert, is een van de minst presterende aandelen. De Trend in zijn geheel boekte de laatste 12 maanden een plus van 35% en year-to-date, zoals al gezegd, +34%.* Hier vindt u de rendementen van alle Online Shopping aandelen. Beleggers bij Trend Invest die willen instappen in Online Shopping, of hun positie in deze Trend willen uitbreiden, kunnen hier klikken.

Bekijk de Trend Online Shopping     Beleg in de Trend Online Shopping

Alle informatie van Trend Invest over rendementen, kosten en risico’s vindt u op deze website. Trend Invest is als beleggingsonderneming geregistreerd bij de Autoriteit Financiële Markten in Amsterdam. 

(I) Deze beleggingsaanbevelingen zijn opgesteld door Robert Schuckink Kool, directeur bij Trend Invest. De heer Schuckink Kool heeft op het moment van publicatie geen eigen positie in de besproken fondsen. Overige meldingen inzake de Wet Marktmisbruik kunt u hier vinden.

* Het rendement van 34% is berekend vanaf 1 januari 2015 tot en met 3 november 2015 en het rendement van 35% is berekend van 3 november 2014 tot en met 3 november 2015 op grond van de rendementsontwikkeling van de financiële instrumenten binnen de Trend. Het weergegeven rendement betreft een resultaat uit het verleden en vormt geen betrouwbare indicator voor toekomstige resultaten. De waarde van uw belegging kan fluctueren. In het verleden behaalde resultaten bieden geen garantie voor de toekomst. Het weergegeven rendement betreft een bruto-resultaat. Het rendement is berekend exclusief de kosten voor aan- en verkopen variërend tussen de 0,45% en 0,9%, de kosten voor het ontvangen van beleggingsaanbevelingen (€ 7,50 per kwartaal) en, indien u daarvan gebruik wilt maken, de kosten van de Trend Update van 0,8% per jaar.