Mediapowerhouse Facebook

Van plaatjesboek tot mediapowerhouse

Auteur:

Circa tien jaar geleden was Facebook vooral een ’smoelenboek’. Inmiddels is het bereik gigantisch: er zijn circa 2 miljard actieve gebruikers. Een duizelingwekkend cijfer vind ik.

Zoals u weet verdient Facebook geld met het ‘gedrag’ dat we met zijn allen online vertonen: welke berichten ‘liken’ we, welke video’s bekijken we, waarvoor uiten we onze interesse, enzovoorts. Facebook kan adverteerders inmiddels steeds specifiekere en doeltreffender selecties van gebruikers bieden. Maar nu lijkt Facebook een stap verder te gaan. En op weg te zijn het grootste mediabedrijf ter wereld te worden. Het lijkt er bovendien op dat Facebook die transformatie tot mediabedrijf zorgvuldig regisseert.
 

NBCUniversal

Zo stapte bijvoorbeeld vorig jaar een topman van het Amerikaanse mediabedrijf NBCUniversal over naar Facebook. En in augustus dit jaar lanceerde Facebook: Watch. Een hub voor online video, vergelijkbaar met YouTube van Google: uploaden van filmpjes. Maar ook wordt met partners content aangeboden. Zo worden populaire sporten zoals honkbal live gestreamd. Er zijn ook plannen om live beelden van de hoogste Engelse voetbalcompetitie, de Premier League, aan de Facebook-gebruikers aan te bieden. Facebook wil veel meer dan bij YouTube het geval is het community-gevoel versterken met Watch.

In Facebook-oprichter Mark Zuckerbergs eigen woorden: ‘’Een sportwedstrijd of show kijken hoeft niet passief te zijn. Het is een kans om samen iets te delen en mensen samen te brengen die om dezelfde dingen geven.’’

 

Emotie

De bedoelingen van Zuckerberg en Facebook zijn duidelijk: Facebook-gebruikers nog langer bij je houden. Door ze meer content en emotie te bieden en groepen te creëren rond bepaalde shows en sporten en sportwedstrijden. Als de betrokkenheid van Facebook-gebruikers nog groter wordt, omdat ze langer aanwezig zijn op de site, wordt het nog interessanter voor adverteerders. En ga maar na, het aantal Facebook-gebruikers is groter dan alle YouTube- en Netflix-kijkers tezamen.


Old school media maken zich zorgen

Niet alleen Facebook biedt gebruikers live sportevenementen en shows, Twitter doet hetzelfde. En ook op Chinese social mediasites als Momo en YY valt steeds meer live streaming content te zien. Het medialandschap wordt dus steeds meer bepaald door social mediabedrijven. Die zich transformeren tot ‘volbloed’ mediapowerhouses. Ze trekken daarmee ten koste van kranten, tijdschriften en tv-zenders meer en meer advertentie-inkomsten naar zich toe.

De ‘old school’ media, die steeds minder lezers en kijkers trekken, maken zich dan ook grote zorgen over de transformatie van social mediaondernemingen tot mediapowerhouses. Vooral omdat de groei bij de social mediabedrijven nog niet over is. Het aantal actieve social media-gebruikers wereldwijd is in 2016 met 21% gegroeid.

Dat zie ik ook terug in de rendementen: de grote Amerikaanse en Chinese social mediaondernemingen boeken de afgelopen 12 maanden rendementen van gemiddeld 24%. Het mooie is bovendien dat je nu als belegger met deze powerhouses eigenlijk in twee sectoren belegd bent: social media en media. (I)

Robert Schuckink Kool, Trend Invest

(I) Deze beleggingsaanbevelingen zijn opgesteld door Robert Schuckink Kool, directeur bij Trend Invest. De heer Schuckink Kool heeft op het moment van publicatie geen eigen positie in de besproken fondsen. Overige meldingen inzake de Wet Marktmisbruik kunt u hier vinden.